zaterdag 12 januari 2008

Waarom geen pad langs Kromme Rade?

Kromme Rade niet op onze knelpuntenkaart..
Het lijkt een retorische vraag: toen er nog geen lastige hekken van Natuurmonumenten stonden, fietsten veel mensen van Hilversum naar de Vecht via deze prachtige verbinding.
Persoonlijk ben ik niet onbevooroordeeld, want ik heb als kind veel langs het pad geroeid, en we schrokken altijd van "mensen" in "onze" natuur. Maar als ik tegenwoordig een gast wil laten zien hoe mooi de Vechtplassen zijn, dan til ik beide fietsen zo over dat domme hek: de Rade is niet van die drie wandelaars alleen, en hoe wil je anders de verkeerschaos van Loosdrecht en Kortenhoef omzeilen? Alle keren dat ik daar de verkeersweg opging, werd mijn gezelschap halverwege humeurig, en dat gebeurde niet op het onverharde pad langs de Rade...
Bij recreatie kun je toch geen stress gebruiken?

Goed, vriendelijker bepalingen zouden niet gek zijn: die fietser rijdt ook niet harder dan 5 km per uur op zo'n hobbelpad, en wie de meeste hinder van een tegenligger heeft, is maar helemaal de vraag. Waarom zou je mensen dwingen overtreder te worden door regels te stellen die als onbillijk worden ervaren?

Maar van een goed recreatief pad mag verwacht worden dat het aansluit op een ander goed recreatief pad - en dat is discutabel. Weliswaar is de kanaalbrug op kostbare wijze verbeterd, en is er een aardige aansluiting op het Corversbos v.v. gemaakt, maar een alternatief voor de vervelende route door Kerkelanden, richting Loosdrechtse Bos en meteen de Utrechtse Heuvelrug op is aantrekkelijker, en dat zou tamelijk kostbaar zijn. Meteen de 's-Gravelandse Vaart over en buitenom aansluiten op de Raaweg bijvoorbeeld.. Komt daar een haalbaar plan voor, dan zijn we om!

4 opmerkingen:

fietswandelaar zei

Hollandse Kade, Dammerkade, Kromme Goog, Bergse pad, Ringdijk Horstermeer, Oppad, Lambertszkade, Kromme Rade, Tienhovens Kanaal - dit is precies de zone waar het allemaal begonnen is. Met een artikel in Natuurbehoud februari 1974 heb ik al die paden van het Vechtplassengebied behandeld, en er zijn er maar een paar die echt ongeschikt voor fietsers zijn. Het Oppad met zijn groei van riet en bramen moet je niet willen beheren als fietspad, en eigenlijk het Bergse Pad ook niet. Tegen verharding van het Tienhovens kanaal als fietspad heb ik me altijd verzet, maar nu het laatste karrespoor van Laag-Nederland verdwijnt doordat iemand met een afsluitboom de enige bewoner belet om het noodzakelijke beheer te plegen, denk ik dat een tweesporige grindverharding toch een minder kwaad is dan de huidige verloedering van het ooit zo imposante profiel.

Anoniem zei

Als bewoner van de Kromme Rade kan ik hier kort over zijn: het pad is behalve van Natuurmonumenten deels ook privé-terrein. Fietsen is dus niet toegestaan en dat staat dan ook aangegeven als men op de Kromme Rade komt. Er is al voldoende overlast. Men vindt het heel normaal de tuin in te lopen, rommel achter te laten enz. Van fietsers op mijn terrein ben ik in het geheel niet gediend en als de hekken van Natuurmonumenten er niet stonden, plaatste ik er een.

Argus zei

Waarom geen fietspad op de Kromme Rade? Simpel: de Kromme Rade is voor de helft eigen weg, dwz privé terrein en de eigenaren willen geen fietspad over hun terrein. Ook Natuurmonumenten, eigenaar van de andere helft van de weg is tegen. Einde discussie dus.

FW zei

Ik geloof niet dat iemand kan uitleggen hoe fietsers meer schade of ongemak veroorzaken dan wandelaars. Hoe dan ook pleit ik voor een publiek belang: privébelangen en daarmee samenhangende rechtsverhoudingen kunnen hoogstens tijdelijk veranderingen tegenhouden die de bredere samenleving ten goede komen. Natuurlijk wens ik de belanghebbenden een ruimhartige compensatie toe.
Een veertig jaar geleden stemde de bewoner langs het pad aan de Karnemelksloot al in met mijn voorstel om toegang en verharding als fietspad te gedogen. Hij of zijn erfgenaam is nog steeds eigenaar en er staat nog steeds een bord met gedragsregels, maar we hebben zo wel een fietspad tussen Vecht en Spanderswoud gekregen. Destijds zorgde de provinciale waterstaat voor de noodzakelijke financiering.
FW